Kde jsem: prohifi.cz > Rady a návody > Tlumení a odhlučnění automobilu Škoda Octavia I tlumícím materiálem Vibraflex SXP 25 v2

Tlumení a odhlučnění automobilu Škoda Octavia I tlumícím materiálem Vibraflex SXP 25 v2

1. Úvod do tlumení a odhlučnění vozu

O tlumení předních dveří pro potlačení akustického zkratu toho bylo psáno již mnoho. V tomto článku se zaměříme na tlumení zavazadlové části automobilu – „kufru“. Proč tlumit tuto část vozu? Odpovědi jsou hned dvě. V první řadě při přítomnosti subwooferu předejdete rezonancím karoserie; v druhé řadě pohltíte mnoho dalších parazitních zvuků vycházejících z automobilu samotného. Mnozí z vás, kteří mají autohifi jako koníčka, již určitě objevili zpracování karoserie ve vnitřní části auta. Kromě povrchové úpravy v podobě laku lze najít pár částí, které jsou polepeny tlumícím materiálem přímo z výroby. Většinou jde o velké plochy, uprostřed kterých se nachází čtverec nebo obdélník připomínající tlustou lakovanou lepenku. Tyto malé kousky předcházejí rezonancím velkých částí karoserie a auto se tak stává méně hlučným. Udává se, že cca 70% hluku uvnitř vozu tvoří právě rezonance.

Určitě se sami sebe nyní ptáte: má-li tlumení smysl a přímo výrobce automobily tlumí ve výrobě, proč nepoužil tlumícího materiálu více? Odpovědi jsou jako v předchozím případě rovněž dvě:

  • tlumící materiál není zrovna levná záležitost – jeho absencí se tedy snižuje celková cena auta
  • lepší odhlučnění v podobě plátů a dalších materiálů je výsadou dražších aut, kde se výrobce zaměřuje na cílovou skupinu zákazníků, kteří jsou ochotni za auto obětovat nemalou finanční částku – a od toho také očekávají ticho v interiéru

Tato aplikace tlumícího materiálu Vibraflex SXP 25 v2, jak vám ji zde představujeme, má za účel nalezení odpovědí na 2 základní otázky:

  • má tlumení a odhlučnení vozu smysl?
  • jak moc bude aplikace tlumících materiálů efektivní?

Před tlumením jsme absolvovali několik cest, při různých rychlostech s profesionálním měřicím přístrojem Voltcraft. Po tlumení jsme absolvovali stejnou trasu a opět odečetli hodnoty. Tyto cesty jsme provedli několikrát a výsledek zprůměrovali. Vyhnuli jsme se tak chybám v měření, které jsou ovlivněny ne vždy stejnými podmínkami okolního provozu. Testování proběhlo s vypnutým autorádiem a vypnutou ventilací, což jsou další zdroje hluku, které by mohly měření ovlivnit.

2. Přípravy před tlumením

Na tlumení jsme si nachystali 10 plátů tlumícího materiálu Vibraflex SXP 25 v2 rozměru 0,5×1 m. Číslo značí tloušťku tlumícího materiálu, v tomto případě tedy 2,5 mm. 2,5 mm je pro tlumení plechových částí automobilu zcela postačující. Tlumící materiál Vibraflex připomíná jednou stranou zdrsněný asfaltový plát, který má na sobě jemné vrásnění potažené slabou transparentní fólií (to proto, aby se nám tlumící materiál nepřilepil např. ke koberci atd.) Druhá strana materiálu je potažena ochrannou fólií, která chrání lepící vrstvu. Ta se při instalaci strhává a tlumící materiál se lepí přímo na dobře očištěné a odmaštěné plochy karoserie. Jde o princip obyčejné samolepky. K tlumení tedy nepotřebujete žádné lepidlo.

Dalo by se říct, že stačí jen tlumící materiál a polovinu úspěchu máte v kapse. Nesmíte ovšem podcenit přípravu. V čem tato příprava spočívá a proč je důležitá? Také máme odpověď. Za prvé vás čeká odstrojení. Je to úsměvné, ale opravdu existují lidé, kteří jsou schopni tlumící materiál lepit přímo na koberce apod. Za druhé vás čeká odmaštění ploch, na které budete lepit. Na první pohled sice nic mastně nevypadá, ale je tomu opravdu tak. V některých vnitřních částech karoserie můžete narazit na antikorozní nástřik, který je mastný a zamezuje styku vlhkosti a vody přímo s karoserií. Určitě se ptáte, jak to tedy je, když odstraníte antikorozní mastný nátěr a místo něj dáte Vibraflex. Pokud tlumící materiál instalujete pečlivě, bude mít stejnou funkčnost ochrany. Základem je zamezení kontaktu kovových ploch s vlhkostí, což bude po aplikaci samozřejmě zajištěno.

3. Jde se na věc

K odmaštění je nejlepší technický benzín nebo jiná chemikálie. Můžete samozřejmě koupit i odmašťovadlo ve sprejích. Záleží na vás, jestli vydržíte krátký zápach laciného přípravku nebo si připlatíte a odmašťování vás nebude dráždit. Nám osobně technický benzín při práci došel a osvědčil se čistič brzd ve spreji. Po důkladném odmaštění vnitřních částí karoserie nechte Vibraflex pár minut přímém slunci; hezky změkne a lépe se s ním pracuje. Pokud je silně zataženo, nebo pracujete v garáži, je skvělým pomocníkem horkovzdušná pistole. Nezaměňujte prosím s fénem, ten sice také fouká teplý vzduch, ale jeho výkon není zcela dostatečný. Pokud máte horkovzdušnou pistoli, nebo máte možnost si jí sehnat, dejte si tu práci a ušetříte si mnoho nervů.

Vibraflex se nemusí lepit vcelku po plátech, tak jak jej od nás dostanete. Můžete jej nařezat na menší části. S malou částí se vždy lépe pracuje, a pokud tyto části k sobě hezky slícujete, výsledek je zaručený – jak opticky, tak funkčně. Zbytky, které se zdají být nepoužitelné, rozhodně nevyhazujte. Skvěle se hodí na korekce nebo na místa, kde je špatný přístup a lepíte takzvaně s okem na palci (automechanici tento výraz znají velmi dobře). Není nutné polepit každičký milimetr, ale čím větší plochu polepíte, tím lepšího výsledku dosáhnete. Nemusíte se ani bát lepit Vibraflex s malými cca 2–3 cm přesahy přes sebe.

Dávejte si pozor na různá místa jako jsou například: úchyty na koberce, závity pro uchycení plastu šroubem a podobné záludnosti. Není problém do Vibraflexu udělat díru nůžkami a nechat kolem trčícího závitu rezervu pro správné uchycení matky v podobě plastového vrchlíku.

Pro dosažení maximálního tlumícího účinku přikládejte tlumící pláty velice pečlivě. Čím lepší bude spojení tlumícího materiálu s karoserií, tím lepší bude účinek. Po položení plátu jej několikrát uhlaďte tlustým hadrem a vytlačte případné vzduchové polštáře. Celkem dobře se na velké plochy hodí nepoužitý malý malířský váleček. Koupíte jej v každém OBI, Baumaxu nebo v malířských potřebách.

Z našeho sortimentu doporučujeme Stinger RKROLL. Tento dřevěný váleček vám pomůže uhladit plochy, dokonale vytlačí poslední zbytky vzduchu, a navíc dá vaší práci punc jisté profesionality.

4. Shrnutí

Kromě samotného Vibraflexu budete tedy potřebovat odmašťovací chemikálii – nejlépe karosářský odmašťovač, odlamovací řezací nožík, nůžky, několik hadříků pro odmašťování a tlustější hadr nebo starý ručník na uhlazování tlumícího materiálu. Kromě nářadí se obrňte dávkou trpělivosti při rozdělávání a následném nastrojování interiéru. Tuto činnost je dobré provádět v teplejším počasí – 20 stupňů Celsia je rozumné minimum, při kterém jsou plasty interiéru méně náchylné na ulomení různých zobáčků a úchytek. Berte na vědomí, že vytlumení kufru může zabrat celé odpoledne; pro ty co nepospíchají, se může jednat o celý den.

5. Měření před a po vytlumení (odhlučnění)

Na začátku, před tlumením, jsme absolvovali cestu cca 20 km a měřili při různých rychlostech. 50, 90 a 130km/h, což jsou legální cestovní rychlosti ve městě, mimo něj a na dálnici. Po tlumení jsme zvolili stejnou trasu a měřili ve stejných podmínkách. To vše 2× pro dosažení více výsledků a jejich zprůměrování. A jaké hodnoty jsme naměřili?

Hluk při 50 km/h [dB] Hluk při 90 km/h [dB] Hluk při 130 km/h [dB]
Hodnoty před tlumením 64 70 94
Hodnoty po tlumení 61 60 73
Rozdíl (ztišení dB) 3 10 21

Jak je vidět, útlum v hluku je více než znatelný. Nejlépe lze rozdíl poznat ve vyšších rychlostech, kdy téměř úplně zmizel hluk od pneumatik, který je přenášen do interiéru přes blatníky a podběhy. Okamžitý rozdíl byl poznat při cestování z Přerova do Brna, kdy majitel naprosto stejného vozu (rok výroby, výbava i motorizace identická) nechtěl věřit vlastním uším. Zaskočila ho skutečnost, že pokud sedí vzadu a chce si povídat s řidičem, nemusí zvyšovat hlas.

6. Resumé

Tlumení má smysl, to jsme věděli již před měřením. Fakt, že bude v hladinách hluku takový rozdíl, jsme však netušili. Celá zadní část auta se zklidnila, vibrace a parazitní zvuky byly ty tam a celková spokojenost nad výsledkem byla v pozitivním slova smyslu velmi překvapující. V tlumení a měření budeme i nadále pokračovat, protože chceme tlumit celou podlahu až k přepážce, která odděluje motorový prostor od interiéru. Věříme, že i po tomto tlumení dosáhneme velice zajímavých výsledků.

7. Doporučení

Na webových stránkách všech možných prodejců se můžete dočíst o skvělých vlastnostech tlumících materiálů, ale jen několika slovy. My jsme vám chtěli Vibraflex předvést v praxi a dokázat vám, že výrobek, který nabízíme, je praktický a máme to vyzkoušeno – na rozdíl od ostatních prodejců, kteří se vám snaží prodat to, čeho mají nejvíc na skladě, nebo na čem mají větší marži a jen tvrdí, že zrovna ten jejich tlumící materiál je skvělý. My prodáváme věci, které známe.

Pro majitele Octavie první generace může jít o malý návod, co a jak tlumit. Pro ostatní může být prezentace dobrým impulzem, pokud se rozhodují, zda tlumit či netlumit. Tlumte, má to opravdu smysl. Díky finančnímu obnosu, který je proti pořízení vozu vyšší třídy zanedbatelný, získáte pocit, že s vytlumeným autem se vozíte vskutku v něčem lepším, tišším, kultivovanějším a útulnějším.

Nově velmi doporučujeme tlumící materiál Silent Coat, jehož hlavní předností je znatelně nižší hmotnost při tlumení celého automobilu.