Kde jsem: prohifi.cz > Recenze > Zesilovač do auta Massive Audio D 800.4

Zesilovač do auta Massive Audio D 800.4

Digitalizace, magické slůvko, se kterým se setkáváme dnes a denně takřka na každém rohu. Počínaje digitalizací telefonních linek, přes televizní vysílání až po archivování dokumentů. V dnešní době jsme přímo obklopeni jedničkami a nulami. Umí však tato technologie i zesilovat zvuk? Zeptali jsme se sami sebe a proto na sebe nedal test digitálního čtyřkanálového zesilovače dlouho čekat.

Digitální zesilovače, ortodoxními hifíky naprosto zatracovaná věc. Ti kteří mají netopýří uši, ale dokáží jít s dobou, neopovrhnou digitálním zesilovačem v subbasové části frekvenčního spektra. My ostatní, které hudba baví, se snažíme přijít věci na kloub tím, že nevěříme tomu, co neslyšíme. A proto jsme podrobili náročnému a dlouhodobému testu autozesilovač Massive Audio D 800.4.

Zesilovače, které využívají techniku pulzně šířkové modulace, pro které se vžilo označení digitální, mají své výhody i nevýhody. Zaměřme se nejdříve na výhody. Třída „D", tedy digitální zesilovače mají oproti klasickým „AB" analogovým zesilovačům výhodu ve vyšší účinnosti. Ta může oproti 50% u třídy AB být až 80% u třídy D. Plynou z toho menší nároky na napájení a chlazení. Digitální zesilovač tedy potřebuje ke stejnému výkonu jako ten analogový cca o třetinu menší nároky na napájení, laicky řečeno, menší nároky na napájecí kabeláž mezi autobaterií a samotným zesilovačem, pokud zůstáváme na poli autohifi. Druhá výhoda je v minimálním zkreslení při maximálním výkonu v limitaci. Pro ucho laika je skoro nepostřehnutelné, takže digitální zesilovač může hrát v 99% svého výkonu takřka bez známky zkreslení, což bývá u analogových zesilovačů problém, hlavně v basové části.

Abychom nebyli jen u těch výhod, je tu i několik skutečností, které se přičinili tomu, proč jsou tyto zesilovače náročnými hifisty opovrhovány při použití v plném frekvečním pásmu, tzn. zesilují zvuk od basů, přes středy až po výšky - tedy klasické použití při zapojení na komponentní reproduktory. Zmiňovali jsme se o malém zkreslení při maximálním výkonu, avšak běžné zkreslení mezi vstupním a výstupním signálem je běžně větší, než u třídy zesilovačů AB. V praxi se toto zpravidla projevuje ostřejším nádechem středních a potlačením či nevýrazností na vyšších frekvencích. U basové složky se toto zkreslení takřka neprojevuje, a proto můžeme vidět nasazení zesilovačů třídy D u aktivních subwooferů high-endových výrobců.

Druhá nevýhoda, způsobená vývojem v začátčích třídy D byla absence výstupního filtru. Proto první digitální zesilovače mohly fungovat jako „anténa", která vysílá okolo sebe nepříjemné rušení. Například při použití digitálního zesilovače na subwoofer a analogoveého zesilovače na přední a/nebo zadní reproduktory umístěné blízko sebe, mohlo dojít k rušení, které se projevovalo "cvrčením" a šumem ve výškových reproduktorech, někdy i dosti výrazným a kazícím celkový dojem z poslechu. Je ale na čase zahodit předsudky, jelikož námi testovaný zesilovač Massive Audio D 800.4 je již od prvních digitálních zesilovačů na hony vzdálen jak modernější technologií, tak i celkovou konstrukcí, která se jistě od digitálních prvotin velmi liší. Navíc, jak správně tušíte, přítomnost digitálního filtru výrobce udává v tabulce nejdůležitějších hodnot zesilovače.

Jak jsme testovali Massive Audio D 800.4

Naše testovací vozidlo se od poslední recenze nezměnilo. Rok se s rokem sešel a náš Peugeot 306 dle údajů v technickém průkaze dosáhl věku 12ti let. Asi si říkáte, proč právě testujeme v tomto vozidle. Odpověď je snadná, jezdíme s tímto „veteránem" do pondělí do pátku denně dvě hodiny a tak máme spoustu času poslouchat. Jakmile nám toto vozidlo vypoví službu, slibujeme obměnu vozového parku na něco důstojnějšího :-)

Zbytek řetězce, pokud naše recenze čtete, vám bude jistě notoricky znám. Staré ale pořád dobré autorádio Alpine 9853, patřící ve své době k tomu lepšímu. I když je pravda, že nad jeho výměnou jsme již taky přemýšleli, přeci jen, je potřeba jít s dobou. Co ale rozhodně necheme měnit, jsou reproduktory Morel Tempo 6, kterým možná zvoní hrana, protože jsme ve stejné cenové kategorii možná našli konkurenci (rovněž od Massive Audio), ale známe je tak dokonale díky dlouhodobému poslechu, že jsou pro naše testy stále vyhovující. Zvláště u tohoto testu, kdy je potřeba sladit cenovou kategorii reproduktorů a zesilovače. Pokud budeme v budoucnu testovat zesilovač za desetitíce, přizpůsobíme tomu i zbytek, tak aby byl celek vyvážený.

Zesilovač Massive Audio D 800.4 jsme testovali ve 4 kanálovém zapojení. Recenze s dojmy v můstkovém režimu, která bude jistě velmi zajímavá, bude obsažena v recenzi spolu se subwooferem stejné značky. Testovali jsme tedy jak v klasickém a nejrozšířenějším režimu 2× přední a 2× zadní reproduktory, tak i v ne úplně známém zapojení, kdy jsme zadní reproduktory použii jen jako „subwoofery", které hrály frekvence do 80Hz. Jinými slovy, nechali jsme zadní reproduktory hrát jen basy, abychom se přesvědčili o výkonu a kontrole na těchto frekvencích. Přeci jen je daleko příjemnější, přesnější a kvalitnější poslech zesíleného jen basového pásma, než donekonečna se opakující přenastavování ekvalizace, která se kolikrát míjí účinkem.

Provedení zesilovače Massive Audio D 800.4

Jelikož nechceme lidově řečeno honit slova a informační obezita nám není zrovna příjemná, můžete výhody malých rozměrů najít v recenzi zesilovače Massive Audio NX4. Jen uvedeme, že kompaktnost rozměrů i u tohoto zesilovače i zde hraje prim, která je jistou strategií výrobce. Ostatně délka 26, šířka 16 a výška lehce přesahující hodnotu 5 centimetrů mluví za vše. Tip na skrytou instalaci zesilovače se zde přímo nabízí.

Po vybalení z krabice na nás vykoukl pěkný „kus železa". Přísný kosmopolitní design zesilovače v celokovovém provedení na každého jistě zapůsobí. Neodehrává se zde žádné bláznění v nespočtu barevných nápisů proklamující nesmyslné výkony, jak tomu bývá u lacinějších výrobců pochybné kvality, tvořící hlavní nabídku nejedné aukční síně. Vrchní část zesilovače obsahuje příjemně lehce modře sítící logo výrobce, lemované na každé delší straně pěticí imbusových šroubů. Nejedná se o žádnou imitaci, naopak, jde o funkční konstruční prvek. Po povolení těchto šroubů imbusovým klíčem, který je obsahem balení, se sejme celé okrytování těla zesilovače. Po rozborce se samozřejmě nejen můžete pokochat vnitřním uspořádáním zesilovače, ale budete mít přístup ke čtyřem montážním otvorům pro úchytné šrouby pro instalaci. Ano, když pořádný design, tak bez viditelných instalačních šroubů po boku zesilovače, skvělý to počin.

Ohledání části pro připojení signálové kabeláže a ovládání výhybek jsme přijali s povděkem. I když jsou vstupní cinch konektory „jen" poniklované, jsou od sebe vzdáleny tak, aby zde nevznikl problém při připojení konstrukčně bytelnějších signálových kabelů. Následuje přepínač mezi 4 a 2 kanálovým režimem, dále jsou zde ovládací prvky nastavení výhybek a citlivosti vstupní úrovně signálu. Nastavovací trimry jsou kovové a působí bytelně, zaslouží si tedy pochvalu. Jako poslední prvky na této ovládací straně jsou dvě informační LED diody, indikující zapnutý nebo stav ochrany. Dle našeho názoru právě ona LEDka zapnuntého stavu svítí až moc, celkem důstojně konkuruje obyčejné žárovce při otevřeném zavazadlovém prostoru. Konzervativnější uživatelé zde zatnou zuby, oko tunera zajásá.

Druhá kratší strana zesilovače obsahuje terminály pro připojení napájecí a reproduktorové kabeláže. Ty jsou klasické šroubovací, které pojmou jak klasický holý drát (klasická podoba všech ekonomicky nenáročných instalací), tak i očko, nebo vidličku. Pojistka o hodnotě 40A dává vědět, že zesilovač umí zkonzumovat pořádnou porci energie, kterou jistě kladně využije ve prospěch pořádného zesílení.

Výkonové parametry dávájí vědět o benefitech digitální technologie. Vždy, když se k nám dostane zesilovač, jehož udávaný výkon výrobcem je na hodnotě 100 a více Wattů na kanál, máme pochybnosti. Zde by se však udávaný výkon 4×120W na 4-ohmovou zátěž mohl sejít s realitou, pokud si uvědomíme, že digitální provedení zesilovače má menší nároky jak na velikost samotné kontrukce, tak i na chlazení. Jestli jsou hodnoty v můstkovém zapojení 2 ×480W na 4 ohmy a 4×240W na 2 ohmy realitou, ukáží až další testy a následná recenze. Hodnoty, které lze oproti výkonu potvrdit již při samotné instalaci zesilovače, jsou na popisech kovových trimrů s ryskou obsluhující nastavení výhybek. Zde se nám provedení a ukazatele hodnot jeví jako velmi přesné. Nastavení vstupní citlivosti 0,2 až 5 voltů vyhoví naprosto všem autorádiím. Výhybky mohou fungovat ve dvou režimech, buď jako filtr spodních frekvencí od 50 do 750 Hz, nebo jako opačný filtr vyšších frekvencí na stejné frekvenci. Přepnutím do módu full se vstupní výhybky eliminují, zkrátí se tak signálová cesta a sníží zkreslení na minimum. Tato volba je použitelná pro širokopásmový provoz bez filtrace nebo pro zapojení v aktivních režimech, kdy se dělící a filtrační frekvence výhybek nastavují přímo na autorádiu. Kvalita výhybek doplňuje hodnota jejich strmosti 18 dB/oct - tedy filtrace třetího řádu.

Zvuk zesilovače Massive Audio D 800.4

Testování probíhá, jak je to u nás zvykem, jen z nosičů nesoucí hrdě označení CDDA. Tedy žádná komprese v podobě mp3. Chceme se tak vyvarovat případnému zkreslení při malých datových tocích, ať už by nás hudba bavila sebevíce. Co se dá eliminovat hned na začátku, to vyloučíme. Jelikož se naše hudební sbírka stále rozšiřuje a mění, v žádné recenzi nenaleznete naprosto stejný seznam interpretů. Ano, je pravda, že některá CD opakujeme, ale to jen díky tomu, že je máme opravdu pečlivě naposlouchaná a víme, co od nich čekat.

Už s prvním CD jsme začali experimentovat. Pro většinu asi neznámý interpret AtJazz s názvem alba Labfunk se žánrově přibližuje k mixu stylů downtempo, elektroniky s jemným nádechem funku a jazových prvků. O syntetizátory, tvrdou basovou kytaru nebo trubky s vedením tempa bicích zde není nouze, jen škoda absence vokálů. Basa zde byla tvrdá, udávala rázné tempo. Zesilovač zde dobře ukontroloval spodní pásmo středobasových reproduktorů. Výrobce uvádí DF na hodnotě 400 a i ve vysokých hlasitostech se bas jevil jako přesný, tvrdý a srozumitelný. My této hodnotě udávané výrobcem přitakáváme, že tomu tak skutečně může být. Středy se jeví jako neagresivní, ale trošičku v pozadí. Vyšší kmitočty si drží svoji souhru se středy a nijak "nevyčuhují" z celého spektra.

Druhé CD se neslo v obdobném stylu, německé duo Funkatized s albem Atomic Peas předvádí celkem slušné snoubení funku a acid jazzu. Nechybí velmi měkká basovka, která jde hodně do nízkých kmitočtů, zde se opět potvrdila velmi dobrá kontrola na těchto kmitočtech. Basovka byla i při vysokých hlasitostech stále dobře čitelná. Středních kmitočtů na tomto albu moc nehledejme, tak se zaměřme na vyšší pásmo. Bicí na tomto albu jsou elektronického charakteru, takže nás velice zajímalo, jestli onen digitální nádech zvuku zesilovače tento elektronický zvuk nepokazí. Je pravda, že v limitaci na nejvyšších hlasitostech nás sem tam něco píchlo do ucha, ale nedokázali jsme posoudit, jetsli to už nebyla rezonance výškového reproduktoru. Přeci jen, zesilovač Massive Audio D 800.4 má hodně slušný výkon a podle našeho úsudku je to jeden z mála, který umí pořádně nakrmit i „nenažrané" Morel Tempo 6.

Kdo by neznal Hooverphonic, jejich alba jsou sice plná převzatých melodií, ale za to pěkne zkomponovaných. A těch nástrojů! Housle, čela, ženské i mužské vokály, klasické bicí, syntetizátory, kytary - elektrické i akustické, basskytara a mnoho dalšího. Radost poslouchat při testování. Navíc alba Blue Wonder Power Milk a The Magnificent Treejsou velice dobře nahraná. Zde jsme se zaměřili spíše na scénu a prostor. Zdálo se nám, že tyto dvě vlastnosti jsou na tom o trochu lépe než na analogových zesilovačích stejné cenové kategorie. Nejspíš je to způsobeno lepším odstupem kanálů v digitální technologii. Je také možné, že digitální zesilovač prostě hraje jinak a něco málo ubral, něco málo přidal. Kromě trochu menší muzikálnosti hodnotíme přednes jako dobrý.

Groove Armada, pojem sám o sobě. Kdo si donedávna myslel, že britští Primal Scream jsou na světě jediní, kdo umí na jendom CD vystřídat většinu hudebních žánrů, je na omylu. Je pravda, že se zde většinou spíše jedná o spojení stylů groove, funky, jazz a elektroniky, ale některé detaily se nedají přeslechnout. Zde jsme se zaměřili na údernou basovou část podrytou baselinem. Sledovali jsme, jestli se nezahluší nebo nepřekryjí. Kontrola středobasu zde nezklamala, vše čitelné, srozumitelné a oddělené.

Underworld, kdo by čekal že u alba Barking budeme sledovat hrubou barvu hlasu. Nezbláznili jsme se. Underworld, čím je starší, tím je vyzrálejší a začal hodně pracovat s hlasem. U nekvalitního zesilovače se stane, že naprosto neukontroluje spodní část basového spektra a hlas je vykreslen kdesi v pozadí se značným zkreslením. Zde se nic takového nekonalo, dokonce elektronické bicí zde excelovaly. Ano, Massive Audio D 800.4 udělá příznivcům Underworldu radost.

U ostatních CD, která obsahují i jiné žánry, od klasického jazzu, přes klasický rock a různých žánrů metalu až po akustičtější a „analogovější" hudbu jsme dospěli k jednotnému názoru. Zesilovač si umí velmi dobře pohlídat spodní část, tedy basy, u střední části prostor vystrkuje růžky a výšky má raději elektronické.

Ze zvědavosti nás testovalo více. V instalaci s o fous lepším autorádiem Alpine 9835 a se středobasovými reproduktory Morel Hybrid Ovation 6 a výškami Morel MT 23 (ze série Elate) jsme tento zesilovač pár dní testovali a tak trošku ho porovnávali se stávájícím analogovým zesilovačem. Výkon velmi dobrý, kontrola spodků dobrá, středy měly sem tam jemný nádech jisté agresivity. Výšky byly boužel trochu zastřené a nevýrazné, jemná ekvalizace to všek dohnala. Je pravda, že s ekvalizací nechtějí mít ortodoxní autohifíci nic společného, ale je třeba si uvědomit, že zesilovač Massive Audio D 800.4 není stavěný na pohon reproduktorů spadajících minimálně o dvě třídy vyšší, než je samotná kategorie zesilovače.

Resumé zesilovače Massive Audio D800.4

S prvotními předsudky digitálního zesilovače pro celé spektrum od basů až po výšky se nyní musíme přemlouvat, abychom tento zesilovač zabalili zpět do krabice. Výkon udávaný výrobcem není je chorý výplod marketingu, ale naprosto uvěřitelná hodnota. Ono totiž „nakrmit" věčně hladové reproduktory značky Morel jakékoliv řady je trochu problém. Tento zesilovač nám ukázal, že to problém není a umí i při velmi vysokých hlasitostech středobas ukontrolovat. Při nejvyšších hlasitostech (limitaci) potěší také minimální zkreslení, takže není problém z tohoto zesilovače vymáčknout maximum. I při nízkých hlasitostech je velmi zvučný a jako málokterý zesilovač umí hrát hezky energicky i při polovičních nebo třetinových hlasitostech oproti konkurenci. Výšky se tomuto zesilovači líbí spíše elektronické nebo jakkoliv upravované. S klasickým činelem například čistě rockové muziky si moc nerozumí. Zde si nemůžeme nalhávat, tady digitální zesilovače trochu stojí bokem. Poslední malá výtka je typická menší muzikálnost analogových nahrávek a klasických nelektornických nástrojů, která je jak u oněch zmiňovaných výšek „jádro pudla" digitálních zesilovačů.

  • + rozměry, design, provedení, vhodné pro skryté instalace
  • + vysoký výkon až do limitace s minimálním zkreslením, nízká teplota
  • + prostorovost
  • - menší muzikálnost
  • - pokulhává na klasických analogových výškách neelektrických nástrojů
  • - předsudky digitálního zesilovače